Fill 1 Fill 1
Project onder de loep
Fietsstad Enschede: Meer inwoners op de fiets

De doelstelling van ‘Enschede Fietsstad 2020’ werd ruimschoots gehaald: in plaats van 34% pakt nu 43% van de inwoners de fiets voor een rit onder de 7,5 km. Daarnaast is de stad uitgeroepen tot ‘beste grote Fietsstad 2020’. ‘Daar durfde ik in 2016 echt niet over te dromen’, biecht projectleider Benjamin Groenewolt op.

Binnenstad bereikbaar

Het doel staat niet op zichzelf. ‘Meer inwoners op de fiets’ is een voorwaarde om het nog altijd groeiende Enschede bereikbaar en leefbaar te houden. Een groeiende stad betekent immers meer verplaatsingen. Als meer mensen kiezen voor de fiets voorkom je dat de stad dichtslibt. Dat effect is nu al merkbaar. Maar hoe breng je zo’n grootscheepse gedragsverandering op gang?

Korte lijnen – grote merkbekendheid

Benjamin Groenewolt is sinds 2016 projectleider bij de gemeente Enschede. Hij vormde de linking pin tussen het uitvoerende communicatiebureau en de diverse afdelingen binnen de gemeente. ‘De uitdaging is om alle initiatieven rondom het ‘thema fiets’ een plek te geven binnen de campagne. ‘Als je goed kijkt, zijn er zoveel aanknopingspunten die je kunt gebruiken als input voor het bureau waardoor het logo letterlijk op heel veel plekken geplakt kon worden.’ En dankzij de korte lijnen van de gekozen zandloperstructuur bleef iedereen continu geïnspireerd en alert. Zo is Enschede Fietsstad 2020 in vier jaar uitgegroeid tot een serieus merk. Recent onderzoek toont aan dat maar liefst 80% van de inwoners het merk kent.

Hennie Kuiper is actief ambassadeur foto: vankeijzer.nl

Van fietsapp tot deelfietsen

Die hoge merkbekendheid is niet verrassend als je de campagnes van de afgelopen jaren nog eens de revue laat passeren. ‘Je kunt het zo gek niet bedenken’, vertelt Benjamin, ‘of we hebben het gedaan. Maar ook de samenwerking met de verschillende partners leverde veel op.’ De plek waar alle acties, mogelijkheden en (achtergrond)informatie samenkomen is de website van Enschede Fietsstad. En dan is er ook nog de app. Die – als je wilt- je fietskilometers bijhoudt. De slimme technologie daagt je niet alleen uit om meer te fietsen, hij zorgt er ook voor dat de verkeerslichten – alleen voor gebruikers – eerder op groen springen.

Succesfactor?

‘Als ik terugkijk’, reflecteert Benjamin, ‘heeft het ons enorm geholpen dat we de ambitie om Fietsstad 2020 te willen worden, vanaf het allereerste begin breed gedeeld hebben. Die was zo eenduidig dat hij snel door iedereen omarmd werd. Het enorme wij-gevoel, dat zo ontstond, werkte in alle lagen en projecten door. Een regensensor bij verkeerslichten? Ja! Een fietsbrug? Ja! Ook onze partners pakten de ambitie op en zelfs de lokale media waardoor de publiciteit in dezelfde flow terechtkwam.’

Een regensensor bij verkeerslichten? Ja! een Fietsbrug? Ja!

Benjamin Groenewolt

En nu?

De meningen zijn onverdeeld: Het merk Enschede Fietsstad is een succes. Het werkt! ‘En dus gaan we door: er zijn alweer nieuwe doelen en ambities geformuleerd voor 2030. Dan pakt, wat ons betreft, de helft van alle inwoners de fiets voor ritten tot 7,5 km en 30% zelfs voor ritten tot 15km.’

 

Tips?

Goed voorbeeld doet goed volgen. Dus stelden we Benjamin de vraag welke drempel gemeentes over moeten om soortgelijke resultaten te halen? Het antwoord is Twents nuchter ‘Weet dat zo’n publiekscampagne werkt maar realiseer je dat het tijd en geld kost!’ Meer informatie? Stuur een mailtje naar: b.groenewolt@enschede.nl