Fill 1 Fill 1
Martin Velten, wethouder gemeente Borne

‘Nee, je kunt nog niet inschrijven. De verkiezing ‘Fietsdorp van het jaar’ bestaat nog niet’, lacht Martin Velten, ‘maar het is wel onze ambitie voor 2025’. Als wethouder van de gemeente Borne is hij niet alleen verantwoordelijk voor Verkeer en Vervoer maar ook voor Wonen, Welzijn en Duurzaamheid. En als het gaat om het stimuleren van fietsen is er veel overlap tussen die bestuurlijke aandachtsgebieden. ‘Niet vreemd dus dat het promoten van het fietsgebruik inmiddels volledig geïntegreerd is in onze ruimtelijke planning. Vandaar die ambitie om Fietsdorp van het jaar 2025 te worden.’ De eerste feiten liggen er:

Feit 1. Fietsen zit in onze genen

Borne is een echt forensendorp. Veel inwoners werken in Hengelo, Almelo of Enschede. Dat zijn afstanden – afhankelijk van waar je precies moet zijn – tussen de 6 en 18 km. Prima te doen dus op de fiets. Scholieren zijn voor het voortgezet onderwijs aangewezen op Hengelo en fietsen al snel een uurtje per dag. Die weten niet beter. Daarnaast nodigt het afwisselende buitengebied met prachtig aangelegde fietspaden uit om te ontspannen op de fiets.

Feit 2. Bijna een derde meer fietsers

Er is hard gewerkt aan het eerste traject van de F35 tussen Borne en Hengelo. Dat levert nu al 30% meer fietsverkeer op terwijl de rest van het traject nog aangelegd moet worden. Voor wie de F35 nog niet kent: het is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer, die loopt van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. Hij loopt min of meer parallel aan de A35, is zo’n 4 meter breed en kent nauwelijks obstakels als verkeerslichten, kruisingen of tunnels. Het streven is om de gehele F35 uiterlijk 2025 uitgevoerd te hebben.

We hebben sinds 2019 ook een fietswaterstraat

Martin Velten

Feit 3. Boodschappen voortaan in de bakfiets

Ook Borne ontkomt niet aan uitbreiding. De nieuwbouwwijk Bornse Maten is goed voor zo’n 2300 (eengezins)woningen en groot genoeg voor een klein winkelcentrum. Toch hebben we daar niet voor gekozen omdat we juist de binding met het dorp wilden stimuleren. Wel hebben we gezorgd voor goede fietsverbindingen met het centrum. De meeste voorzieningen bereik je nu sneller met de fiets dan met de auto. Het goede nieuws is dat veel gezinnen hun 2e auto al vervangen hebben door een bakfiets.

Feit 4. Groene fietsstraten

De afgelopen jaren zijn er diverse fietsstraten gerealiseerd waar auto’s te gast zijn. Fietsers hebben dus altijd voorrang. Die ontwikkeling gaat nog wel even door. Ook worden steeds meer wegen in en rondom het centrum opgewaardeerd naar 30km. ‘En…’, vertelt Velten enthousiast: ‘We hebben sinds 2019 ook een fietswaterstraat. Omdat Borne in een beekdal ligt is er vaak wateroverlast. Zo is de Nieuwstraat enigszins hol gemaakt met in het midden een waterdoorlatende geul. Met aan weerszijden wadi’s en volop ruimte voor meer bomen en ander groen.’

Tips van de wethouder:

  • Ga eens in gesprek met ProRail. In ons geval leidde de samenwerking tot meer fietsenstallingen in het centrum en bij het station. Meer fietsverkeer dus van en naar het station.
  • Denk ook aan inwoners die minder goed ter been zijn. In Borne is de duofiets een groot succes. Via een telefoonnummer kan iedereen de fiets voor een luttel bedrag huren. Al dan niet met een vrijwilliger.

Meer weten over de integrale aanpak van Borne? Neem contact op met Martin Velten m.velten@borne.nl of Joachim Wissink, senior beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer j.wissink@borne.nl