Fill 1 Fill 1
Fietspad als cashcow
Fietspad als cashcow
Fietsgemeente Tubbergen

Natuurlijk vergt een uitgebreid en goed onderhouden fietsroutenetwerk de nodige investeringen. Maar je verdient het ook weer terug’, vertelt wethouder Erik Volmerink van Gemeente Tubbergen. ‘Met behulp van subsidies en in nauw overleg met toeristische organisaties, route-ontwikkelaars en horecaondernemers hebben we een prachtig routenetwerk in ons buitengebied neergezet’, ‘Dat draagt er aan bij dat fietsers hier graag verblijven.Zo hadden we in 2019 bijna 250.000 overnachtingen met een gemiddelde besteding van 100 euro per persoon (hiervan wordt 50% besteed aan overnachting en 50% aan dagbesteding.’

Netwerk op orde

Qua oppervlakte is Tubbergen een van de grotere Twentse gemeentes met – in verhouding – veel routes. De toerist waardeert vooral de afwisseling van het kleinschalig landschap rondom Tubbergen. ‘Ieder half uur rijd je in een ander type landschap’ kwalificeert een bezoeker het buitengebied. Volmerink: ‘We bieden een mix van zelf samengestelde routes, knooppunten en Twentse netwerkroutes. Het biedt fietsers vanuit heel het land maar ook onze eigen inwoners de kans om even te ontsnappen aan de zorgen thuis of op het werk.’

Zondagochtend

Het uitdagende, glooiende landschap blijft ook bij andere doelgroepen niet onopgemerkt. Vooral op zondagochtend is het druk met mountainbikers en groepen wielrenners. ‘Qua snelheid en groepsgrootte is dat geen gelukkige combinatie met ‘gewone’ fietsers.’ Speciale of bredere paden is een dure en moeilijk te realiseren oplossing. ‘Gelukkig hebben we goede werkafspraken met de wielerclubs van Tubbergen en Geesteren. Die verdelen de groep als die te groot wordt en werken met een wegkapitein. Een belletje of fluitje betekent ‘opletten!’. Dat gaat redelijk goed. Maar je ondervangt niet alles. Het is en blijft de openbare weg.’

Duurzaam beton

Het buitengebied omvat negen kleinere kernen. Acht daarvan zijn al via fietspaden verbonden met Tubbergen. Het fietspad van- en naar Manderveen wordt momenteel aangelegd. Geen overbodige luxe want door de inzet van lokale ondernemers trekt het steeds meer bezoekers. Maar dat is niet de enige reden. De aanleg gaat ook over verkeersveiligheid. De weg kronkelt nogal en er is veel sluipverkeer. Al met al is het een investering van 1,8 miljoen. ‘Uiteraard speelde ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’ een rol bij de aanbesteding. Gekozen is voor duurzaam beton.

Binnen de bebouwde kom

Ook binnen de bebouwde kom heeft de gemeente Tubbergen de afgelopen jaren structureel geïnvesteerd in de aanleg van fietsstroken en paden. Zo zijn bijna alle hoofdontsluitingswegen voorzien van zogenaamde fietssuggestiestroken. Ook in de kernen. Een fietssuggestiestrook is een gemarkeerd deel van de rijbaan, dat voor fietsers bedoeld is. Zo wordt de suggestie gewekt dat de rijbaan smaller is. Samen met de snelheidsbegrenzing van 30 km per uur kunnen kinderen veilig op weg van huis naar school, sportvereniging en andersom.

Tip

  • Kijk bij de aanleg van fietsroutes altijd vanuit de doelgroep. De toerist of recreatieve fietser denkt bijvoorbeeld nooit in gemeentegrenzen.
  • Ga in overleg met wielerverenigingen in je gemeente. Dat kan gaan over gedrag op de fietspaden maar ook over verkeersveiligheid. De leden kennen de fietsroutes immers op hun duimpje en weten precies waar de veiligheid te wensen overlaat.
  • Als een straat – om wat voor reden dan ook – opengebroken wordt, kost het aanleggen van een fietssuggestiestrook bijna niets extra’s terwijl het veel oplevert.