Fill 1 Fill 1
Fietsgemeente Dinkelland verlegt grenzen
Fietsgemeente Dinkelland verlegt grenzen

Het in juni geopende fietspad tussen Denekamp en Nordhorn verbindt niet alleen Nederland en Duitsland, het legt ook de connectie tussen het verleden en nu. Zo fiets je langs een nostalgisch douanehuisje, een 18e -eeuwse trekschuit en Nederlands oudste aquaduct. Het pad voert langs toeristische trekpleisters als landgoed Singraven en de Vechtesee bij Nordhorn. En natuurlijk biedt het volop mogelijkheden voor aanliggende (horeca)ondernemers.

Vijf-jaren-plan

‘Het idee stamt al uit 2016’, vertelt Benno Brand, als wethouder van de gemeente Dinkelland verantwoordelijk voor onder andere recreatie en toerisme: ‘Toen werd het plan in een gezamenlijke raadsvergadering neergelegd. De onderliggende vraag was: Hoe kunnen we het belang van vroeger terugbrengen en de verbinding tussen beide landen herstellen? De projectgroep volgde snel, net als de subsidie: het Interreg* subsidiefonds stelde een half miljoen euro beschikbaar.

Saai?

Het fietspad volgt het Kanaal Almelo-Nordhorn dat rond 1900 gegraven werd voor de Twentse textielindustrie. Dat veronderstelt een recht pad dat je op en neer fietst. Is dat niet saai? Benno: ‘Nee integendeel, je kunt op verschillende plekken overstappen op andere fietsroutes. Bestemmingen als Denekamp en Nordhorn hebben veel te bieden en je kunt ook doorfietsen naar Ootmarsum of afstappen bij het arboretum. Je kunt uitrusten op een kanosteiger of een fluisterbootje huren. Dat laatste overigens alleen aan de Duitse kant. In Nederland loopt het pad dwars door een Natura 2000 gebied en mag je er vanwege de bijzondere flora en fauna niet varen. Maar daar krijg je prachtige natuur voor terug.

Dubbeldik

Van die bijzondere natuur kun je nu nog beter genieten. ‘omdat de breedte van het fietspad is verdubbeld, heb je meer ruimte om je heen te kijken. De Nederlandse fietspaden bleken namelijk veel smaller dan die in Duitsland. Dat leverde gevaarlijke situaties op. Het is een betonnen karrenspoor geworden met een groenstrook ertussen. Tegenliggers hebben dus hun eigen rijstrook. Dat fietst een stuk relaxter.

Een half miljoen

De investering van zo’n 500.000, – was het meer dan waard. Naast de verbreding is er zo’n 3,4 km extra fietspad aangelegd zodat je langs het aquaduct (het Schuivenhuisje) komt. Bovendien is het geld ook gebruikt om het oude douanehuisje aan Duitse zijde in ere te herstellen. De borden met cultuurhistorische informatie in drie talen (Nederlands, Duits en Twents) volgen nog. Het feit dat er gemiddeld zo’n 3.000 fietsers per dag geteld worden, bevestigt dat het een zinvolle investering is geweest.

Meten is weten

De zogenaamde fiets-telpaal staat bij de ‘Blaue Brücke’ bij de Vechtesee. Binnenkort komt er ook een in Nederland. ‘Tellen is belangrijk om de relevantie van het pad en die van de investering aan te tonen maar het levert ook interessante data op om toeristische behoeftes en bestedingen inzichtelijk te maken en zo nodig te stimuleren.’

Tip:

  • Heb je plannen voor een soortgelijk project? Je komt onderweg altijd hobbels tegen. Zorg dat je plan goed beargumenteerd is en houd focus. Tegengeluiden zijn er tegenwoordig altijd.
  • Grensoverschrijdende samenwerking levert een boel voordelen op. Heb je plannen of wil je meer weten? Bel Coen Derksen 06-515 75 06of Benno Brand 0541-854108
    .

*Het Interreg Community Initiative, kortweg Interreg, is een Europees programma dat zich inzet voor grensvervaging in Europa. Interreg, betaald door de Europese Unie, probeert de samenwerking te bevorderen tussen regionale gebieden in verschillende landen.