Fill 1 Fill 1

Arjan Broer

Group 10 5 december 2023
In gesprek met...

In gesprek met Arjan Broer over fietsen en sociaal domein

‘De fiets heeft veel effect op je sociale leven’

“De fiets heeft veel effect op het sociale leven van mensen. Een fiets geef je vrijheid en zorgt dat je makkelijker mee kan doen aan de maatschappij”, zegt Arjan Broer. Hij is betrokken bij meerdere fietsstimuleringsprojecten in Zwolle waaronder ‘Fietsen geeft vrijheid’. Broer zou graag nog meer aandacht voor de fiets zien in het verkeer en in de hoofden van bestuurders.

Wat een fiets kan betekenen voor mensen, zag Broer enkele jaren in de Zwolse wijk Holtenbroek. Hij was daar betrokken bij een pilot van ‘Fietsen geeft vrijheid’. “We richtten ons daar onder meer op dames met een andere culturele achtergrond. Die zijn niet zoals de meeste Nederland opgevoed met de fiets. Zij leerden tijdens die pilot fietsen op fietsen die door anderen waren gerepareerd. Als beloning mochten ze die fiets houden”, vertelt Broer. Succesvolle pilot Het resultaat was helder: mensen ontmoetten elkaar tijdens de pilot, ze konden zich makkelijker verplaatsen binnen Zwolle en 7.5 Interview Arjan Broer breidden hun netwerk uit. “Die pilot was zo succesvol dat we later ook projecten in twee andere wijken zijn gestart. En momenteel proberen we ook andere doelgroepen op de fiets te krijgen. Zwolle wil uitgroeien tot de fietsstad van de wereld en streeft naar 20 procent meer fietsgebruik.” Ook andere doelgroepen Broer ziet daarvoor genoeg mogelijkheden. “In Zwolle wonen bijvoorbeeld vrij veel expats. Ook die fietsen weinig.

Verder zou een ‘fietsgids’ die mensen op de fiets rondleidt een mooie aanvulling zijn op het toeristische aanbod. Dan komen meer toeristen op de fiets. En verder willen we ons richten op de nieuwkomers in de stad. Statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne zijn ook niet opgegroeid met de fiets. We zouden graag zien dat fietslessen een vast onderdeel zijn voor het schoolprogramma van hun kinderen. Ook hier zijn weer raakvlakken met het sociaal domein: met een fiets kun je veel makkelijker meedoen in de samenleving.”

Voordat Zwolle echt de fietsstad van de wereld is, moet er nog wel wat gebeuren, vindt Broer. Hij wijst op mogelijke innovaties die de stad zou kunnen omarmen. “Je hebt bijvoorbeeld apps die ervoor zorgen dat verkeerslichten voor fietsers eerder op groen springen. Of die fietsers bij regenachtig weer voorrang geven. Dat soort vernieuwingen passen bij de ambitie van Zwolle”, zegt Broer. Hij ziet nu nog wel eens dat woorden niet worden opgevolgd door daden. “Fietsers mopperen bijvoorbeeld vaak dat er bij wegwerkzaamheden weinig omleidingen zijn aangegeven, terwijl dat voor automobilisten wel wordt geregeld. Dat soort zaken moet je serieus nemen. En wil je het fietsgebruik echt stimuleren, dan moet je politieke keuzes durven maken. In de praktijk krijg je de handen niet altijd op elkaar voor initiatieven om dit thema op de kaart te zetten. We dachten bijvoorbeeld na over een autovrije zondag in Zwolle. Dat is volgens mij een heel mooi middel om de fiets te promoten, maar uiteindelijk komt zo’n plan er dan niet door.” Eerste vervoersmiddel Maar de lange adem gaat tot resultaat leiden, denkt Broer. “Hoe gaaf zou het zijn als iedereen die zich wil voortbewegen in eerste instantie aan de fiets denkt. Ook de mensen bij wie fietsen niet met de paplepel is ingegoten. De fiets biedt mensen ongelooflijk veel kansen.”

Wellicht ook interessant

In gesprek met...
Directeur
Sensa Bikes
In gesprek met...
Mobiliteitsmakelaar
‘de fiets en werkgevers’