Fill 1 Fill 1

Dankbare schakel tussen overheid en bewoners

Group 10 11 januari 2022

Lang geleden, toen de auto als vervoermiddel nog upcoming en booming was, liet de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond (de ANWB) de fietsers - min of meer – in de steek om zich te concentreren op de automobilist.

Het ontstane gat werd al snel gedicht met de oprichting van de Fietsersbond. Gelukkig maar, want de fiets is inmiddels alweer jaren bezig met haar comeback. De voordelen hoeven we je – anno 2022 – niet meer uit te leggen.

Bijna 50 jaar

De landelijke Fietsersbond bestaat bijna 50 jaar en heeft, verspreid over Nederland, zo’n 160 afdelingen en 31.000 leden. Net als Almelo-Wierden hebben Hengelo en Enschede een eigen afdeling. ‘We opereren grotendeels zelfstandig’, vertelt Joop Israel, sinds 6 jaar secretaris van de afdeling Almelo-Wierden. ‘Maar als we ondersteuning nodig hebben, krijgen we die. Bovendien worden op landelijk niveau stimulerende initiatieven ontwikkeld zoals de verkiezing van Fietsstad 2022 en de fietscalculator: een handig rekenmodel waarmee een bedrijf eenvoudig ziet hoeveel ze besparen als medewerkers in plaats van de auto, de fiets pakken.’

Een verschil maken

‘Meestal betrekt de gemeente ons al in een vroeg stadium bij hun plannen. Alleen ging dat vorig jaar, bij de herinrichting van een verkeersplein Plesmanweg/Bleskolksingel mis. De tijd of de mogelijkheid om ons te laten meedenken, ontbrak. Na de oplevering regende het klachten van fietsende stadsgenoten. Die hebben we, in overleg met de gemeente, geïnventariseerd en nader onderzocht. Sindsdien zijn er een aantal voorzieningen getroffen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. Daar word je blij van… dat je als bond een verschil maakt.’

30   is het nieuwe 50.

‘In veel binnensteden mag nog maar dertig kilometer per uur worden gereden in plaats van vijftig. Dat lijkt een gemakkelijke aanpassing – je hoeft immers alleen maar een aantal borden te vervangen – maar in de praktijk bleek dat juist een dure maatregel voor gemeenten. De Fietsersbond, met name de afdeling Amsterdam, heeft zich sterk gemaakt voor een aanpassing van de wet waardoor een aantal dure hobbels zijn weggenomen. Dat maakt hier in Almelo nogal een verschil.’

Samen op de fiets

‘Zo’n vier keer per jaar gaan we op stap met de bewoners van een van de verpleegtehuizen in Almelo. Op de duofiets de natuur in. Wel met trapondersteuning, want het is best zwaar’, lacht Joop. ‘Een andere traditie is dat we nieuwe gemeenteraadsleden, na hun installatie, uitnodigen om een rondje met ons door de stad te fietsen. Zo zien ze de binnenstad vanuit een ander perspectief en dat levert vaak een aantal eyeopeners op. Over veilig oversteken bijvoorbeeld of over de stallingsproblematiek.’

Vergoeding lekke band

‘Ook leuk om te vertellen: veel fietspaden worden tegenwoordig schoongeveegd met van die borstelmachines. De stalen draadjes die achterblijven op het fietspad blijken regelmatig de oorzaak te zijn van een lekke band. In overleg met de gemeente wordt het plakken van je band nu vergoed. Op onze site https://almelo.fietsersbond.nl/ lees je hoe dat precies werkt.’

Grootste zorgen?

Naast de bovengenoemde successen zijn er ook zorgen: ‘Het centrum van Almelo is relatief klein. Toch is de auto nog altijd overheersend aanwezig en staat de fietser, ondanks alle voordelen op de tweede plaats. Net als in veel andere grote steden zou een autovrij centrum inmiddels veel meer voor de hand de liggen.’

‘Daarnaast willen we als afdeling graag verjongen. Dus: heb je dit artikel met interesse gelezen? Wil je bijdragen aan een beter (leef)milieu en draag je Almelo en Wierden een warm hart toe? Twijfel niet en neem contact met ons op. We zien je mailtje graag tegemoet op almelo@fietsersbond.nl

Wellicht ook interessant

Fietsverhaal
Impact fietsen
op gezondheid
Fietsverhaal
Bijdrage fietsclubs
aan de gemeenschap