Fill 1 Fill 1

Fietsfile: Fietsbezorging, wat levert het op?

Group 10 1 november 2023
Door  Guido Wapstra
Fietsfile:
In de fietsfiles word je meegenomen in relevant onderzoek, gelieerd aan de 'fiets'. Elke week een onepaper van MarketingOost, Strategie, Onderzoek & Innovatie over een bepaald onderzoek in combinatie met de fiets. Deze keer alles over alles over fietsbezorgers en wat het oplevert.

Logistieke en duurzame revolutie
In de afgelopen decennia heeft de wereld getuige mogen zijn van een opmerkelijke verschuiving in stedelijke logistiek. De opkomst van fietskoeriers heeft zich ontpopt als een ware revolutie, waarbij traditionele bezorgmethoden plaatsmaken voor een duurzamere en efficiëntere benadering. Met de groeiende bewustwording van milieuproblemen en de noodzaak om de negatieve impact van vervuilende voertuigen in stedelijke gebieden te verminderen, hebben fietskoeriers een prominente rol ingenomen in de bezorgindustrie. Deze trend heeft niet alleen geleid tot een groenere en schonere stadsomgeving, maar heeft ook de deur geopend naar nieuwe zakelijke kansen en innovatieve logistieke oplossingen. In deze fietsfile wordt de opkomst van fietskoeriers verkend, hun invloed op stedelijke logistiek onderzocht en de bredere implicaties van deze opmerkelijke verschuiving besproken.

Opkomst fietskoeriers
De afgelopen jaren zijn we met zijn allen steeds meer gaan bestellen. Zo werden er in 2022 maar liefst 611 miljoen pakketjes bezorgd in Nederland (RTL Nieuws, 2023). Waar dit voorheen enkel bezorgd werd door postbussen of koeriers, zien we de afgelopen jaren steeds vaker fietsbezorgers deze pakketten bezorgen. Met name in de (grote) steden wordt het laatste onderdeel van de pakketreis steeds vaker per fietskoerier bezorgd (NOS, 2020). Dit geldt met name voor de business-to-business bezorging (NOS, 2020). De verwachting is dat deze groei zich doorzet. Onder andere PostNL maakt steeds meer gebruik van bezorgfietsen. Naast het feit dat er meer postpakketjes per fiets bezorgd, zijn er ook steeds meer zogeheten ‘flitsbezorgers’. Met name tijdens de coronatijd tierden bedrijven als Getir, Flink en Zapp welig. Ze groeiden ontzettend hard, maar inmiddels is de daling ook weer ingezet (Trouw, 2023). Het is nog onduidelijk of deze daling zich doorzet of dat flitsbezorging toch blijft bestaan in de steden. Wat wel opvalt is dat veel flitsbezorgers zich momenteel terugtrekken uit de steden, dus het einde lijkt ingezet van deze fietskoeriers.

Minder uitstoot maar ook meer ongelukken
Fietsbezorging heeft een grote invloed op stedelijke logistiek. Eerder is al beschreven dat we met name fietsbezorging zien in stedelijke gebieden. We zien steeds vaker dat er in steden niet meer met busjes gereden mag worden i.v.m. milieueisen (KIM, 2022). Een eenvoudige oplossing hiervoor zijn vrachtfietsen, welke geen uitstoot veroorzaken. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom veel bedrijven hier op overstappen. De verwachting is dat er in de toekomst zogeheten transporthubs aan de rand van steden gerealiseerd worden, waarna met vrachtfietsen het laatste deel van de transportreis afgelegd wordt.

De mindere uitstoot is natuurlijk een gigantisch pluspunt van de bezorgfietsen, maar er zijn ook enkele (kleine) nadelen. Zo komt er door meer fietsbezorgers steeds meer drukte in de al drukke steden. Dit zorgt voor meer verkeersproblemen, met name bij flitsbezorgers. Bijna 1 op de 3 flitsbezorgers krijgt in zijn/haar carrière een ongeluk (Een Vandaag, 2022). Voor de toekomst is het dus belangrijk om in acht te nemen dat het steeds drukker wordt op de fietspaden en in de steden. Dit kan voor wrijving zorgen bij de verschillende weggebruikers.

Meer weten over de toekomst van fietsbezorging?
Concluderend zijn er steeds meer fietsbezorgers en het aantal flitsbezorgers lijkt wat te dalen. De verwachting is dat in de toekomst er meer fietsbezorging plaatsvindt, helemaal in de stedelijke context. Wat het in de buitengebieden gaat doen is nog onzeker, maar met de technologische ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden is de verwachting dat dit ook in het landelijk gebied gaat plaatsvinden. Het is voor beleidsmakers in steden en landelijk gebied dan ook belangrijk om in de toekomst rekening te houden met deze toekomstige trend.

Stichting 365 Dagen Fietsen in Overijssel is actief op zoek naar partijen, ondernemers en initiatieven die actief zijn in Overijssel op het gebied van de fiets. Wil je meer informatie over dit onderwerp of een adviesgesprek? Neem dan vrijblijvend contact op met 365 dagen fietsen in Overijssel via info@365dagenfietsen.nl. 

Bronnen 

Wellicht ook interessant

Fietsverhaal
Impact fietsen
op gezondheid
Fietsverhaal
Bijdrage fietsclubs
aan de gemeenschap