Fill 1 Fill 1

fietsinnovaties

Group 10 20 januari 2022
Fietsinnovaties
Het bedrijf is gevestigd in een van de oude betonnen F16 shelters op de voormalige Vliegveldbasis Twenthe. ‘Groot genoeg om prototypes te ontwikkelen; indrukwekkend genoeg om opdrachtgevers te imponeren’, vertelt Rob Lenferink (39), een van de drie oprichters van Dynteq. ‘

‘Op de oude taxibaan voor de deur kunnen we onze innovaties uitgebreid testen en valideren zonder pottenkijkers. Om het terrein op te kunnen heb je namelijk een pasje of uitnodiging nodig. Een betere plek voor een industrieel ontwerpbureau bedenk je niet!’

Het begon zo’n 15 jaar geleden op de Universiteit Twente (UT). Alle drie studeerden ze werktuigbouwkunde: Niels Markvoort (39), Christiaan Haverslag (39) en Rob. Inmiddels is Dynteq uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf waar 15 mensen werken onder leiding van Christiaan en Rob. ‘We bedenken en ontwerpen alleen in opdracht van andere bedrijven. De productie en verkoop van de innovaties laten we graag bij hen. Een uitzondering daargelaten: de Fulpra vrachtfiets initieerden we zelf. De productie en verkoop ervan is inmiddels ondergebracht in een aparte startup waar Niels verantwoordelijk voor is. Zo blijft het, qua samenwerking – letterlijk en figuurlijk – een mooi ‘een- tweetje’ tussen de drie oprichters.

Fulpra: Last Mile Mobility
Als vervanger voor de bestelbus is het de transportoplossing voor de binnenstad. Hij biedt bijvoorbeeld ruimte aan twee rolcontainers van PostNL maar voldoet ook aan de regelgeving voor fietspaden. Zo lever je gemakkelijk pakketjes af tot diep in de stad. ‘De ontwikkeling heeft zo’n drie à vier jaar geduurd. Inmiddels zijn we klaar om de markt op te gaan. Nieuwsgierig geworden? Kijk op Fulpra.com.’.

De Babboe Carve
Welke jonge ouder kent de Babboe niet? De sportieve, eigentijdse bakfiets met twee- of drie wielen. ‘Voor de fabrikant mochten wij de techniek voor een ingenieuze derde variant ontwikkelen. En dat is gelukt. Dankzij een technologisch – inmiddels gepatenteerd – ontwerp combineert de Babboe Carve de stabiliteit van een driewielbakfiets met de wendbaarheid van de tweewieler. Omdat de wielen kantelen is ook de draaicirkel veel korter.’ Ondanks de hoge aanschafprijs worden er enkele duizenden per jaar van verkocht. Dat het een statussymbool op schoolpleinen is geworden vindt Rob niet belangrijk. Voor hem geldt dat elke innovatie vooral functioneel moet zijn.

BikeSpark
‘Sinds de Babboe Carve wisten veel bedrijven ons te vinden’, vertelt Rob. ‘Zo ook een Taiwanese fabrikant van high tech fietslampen. Hun, zogenoemde auto-sensing achterlichten registreren als je even minder hard fietst of afremt. Op dat moment wordt je achterlicht 2 seconden extra helder zodat het verkeer achter je een seintje krijgt. Wij hebben ervoor gezorgd dat deze technologie voldoet aan de relevante Europese normen en wetgeving. Bovendien bedachten we een uniek en onderscheidend product design.’

Over 5 jaar?
‘Het doet me nog steeds iets als ik een Babboe Carve of Fulpra zie rijden, geeft Rob toe: ‘Het is echt heel tof om je eigen product terug te zien in het straatbeeld. Dat bevestigt dat je iets functioneels hebt toegevoegd. En dat is precies ons doel: liever een prachtig portfolio dan vijftig man in dienst. Maar ook dat laatste is niet ondenkbaar: ‘We zitten midden in een groeifase. Er melden zich steeds meer (gerenommeerde) klanten. Tegelijkertijd verwelkomen we steeds meer nieuwe designers en engineers in ons team. Waar dat eindigt? Dat weet ik niet. We doen gewoon ons ding: Producten beter maken en waar het kan de uitdaging aangaan om een duurzame en mooiere wereld te creëren.

Wellicht ook interessant

Nieuws
Vitaal
Bedrijventerrein
Zwolle
Fietsverhaal
Impact fietsen
op gezondheid