Fill 1 Fill 1

Fietsfile: Forenzen – werk aan de winkel!

Group 10 27 juli 2023
Door  Guido Wapstra
Fietsfile:

Fietsen in de ochtendgloren, het zachte geruis van de wind die je oren streelt en de geur van vers gebakken broodjes die je neusvleugels kietelt. Dit is het dagelijkse ochtendritueel van duizenden forenzen, zowel stedelingen als plattelandsbewoners, die elke dag weer kiezen voor een gezondere, milieuvriendelijkere en avontuurlijkere manier om naar hun werk te gaan: de fiets.

Terwijl de stad ontwaakt uit haar slaap en de eerste zonnestralen de straten vullen met een warme gloed, slingeren deze fietsende forenzen behendig tussen de auto’s door. Op het platteland rijden ze langs uitgestrekte velden en genieten ze van het weidse uitzicht. Als een symfonie van trappers en banden bewijzen ze dat het dagelijkse woon-werkverkeer niet per se stressvol of tijdrovend hoeft te zijn.

In dit artikel ontdekken we de wereld van deze fietsforenzen en de voordelen die zij ervaren door voor deze bijzondere manier van pendelen te kiezen. Van de verbetering van de lichamelijke en geestelijke gezondheid tot de vermindering van vervuiling en files, we nemen je mee op een reis door het leven van deze milieubewuste en fitte forenzen die elke dag opnieuw kiezen voor een betere en gezondere toekomst voor henzelf en onze planeet.

Hoe staat het er nu voor?

Elke ochtend zie je veel forenzen op weg naar zijn/haar werk. Veel daarvan gaan met de auto, maar ook een groot deel hiervan fietst. In 2021 fietste gemiddeld 25% naar zijn/haar werk. In de steden ligt dit percentage nog hoger, zo fiets 33% van de Amsterdammer, 50% van de Zwollenaar en maar liefst 63% van de inwoner van Enschede naar zijn/haar werk. We zien dat er met name in de steden veel naar het werk wordt gefietst, dit is te verklaren doordat mensen die in steden wonen vaak relatief dichtbij zijn/haar werk wonen en het openbaarvervoer ook dichtbij is. In het landelijk gebied liggen er vaker grotere afstanden tussen de woon en werklocatie en is het openbaar vervoer niet optimaal. Wel zien we dat er in Twente door 39% naar het werk wordt gefietst.

Waarom fietsen mensen naar het werk

Mensen geven verschillende redenen aan waarom ze naar het werk fietsen. Dit is in het Nationaal reizigersonderzoek weergegeven in onderstaande grafiek:

De focus op gezondheid is iets wat in de communicatie dus het meest benadrukt moet worden.

Wat ook meespeelt is de manier en wijze waarop je naar je werk te kunnen fietsen. De afstand speelt hier in een rol in, maar zeker ook de aantrekkelijkheid van een fietsroute voor (potentiële) overstappers van de auto naar de fiets. Hier zijn de belangrijkste aspecten om een fietsroute aantrekkelijk te maken (in volgorde van afnemend belang):

  • de reistijd via die fietsroute
  • het aantal onderbrekingen van de route door kruisingen en verkeerslichten
  • de autokosten
  • de kwaliteit van het wegdek
  • scheiding van auto- en fietsverkeer
  • verlichting van de fietsroute

Het werken aan deze aspecten past ook bij een duurzame mobiliteit waar de meeste gemeenten aan werken.

Meer mensen op de fiets naar het werk

Het kabinet heeft als doel dat uiterlijk eind 2024 100.000 extra mensen de fiets naar het werk pakken. Dit doel is gesteld, omdat dit drukte op de weg en in het openbaar vervoer scheelt, bovendien meldt een fietser zich minder vaak ziek wat weer arbeidsproductiviteit oplevert (Rijksoverheid, 2023). Ze willen dit realiseren door onder andere de fietsenstallingen bij stations te verbeteren en de landelijke doorfietsroutes door te ontwikkelen.

Bron: NS

Wat we hier zien is dat er verschillende manieren zijn om fietsgebruik te stimuleren. Ze hebben in het onderzoek niet exact de percentages aangegeven, maar benoemen dat elk van deze regelingen helpt om fietsgebruik te stimuleren.

Via de Werkkostenregeling (WKR) kun je als werkgever onbelaste vergoedingen aan je medewerkers geven. Bijvoorbeeld voor een bedrijfsuitje. Of een fiets! Het totaalbedrag aan vergoedingen moet wel binnen de vrije ruimte blijven. Deze wordt berekend als percentage van de loonsom van alle medewerkers samen. De vrije ruimte wordt voor 2022 bepaald als 1,7% van de eerste € 400.000,- van de loonsom van alle medewerkers samen, ofwel € 6.800,-. Voor het bedrag boven € 400.000,- geldt het percentage van 1,18%. Komt het bedrag van de vergoedingen boven die grens? Dan moet de werkgever over dat extra bedrag 80% belasting betalen

Wat wel en wat niet stimuleren?

Korte autoritten zijn bij uitstek geschikt om vervangen te worden door fietstochten. Een investering in een fietsroute van 7,5 km levert vijf keer meer resultaat op dan eenzelfde investering in een route van 15 km. Hoewel de opkomst van de e-fiets de afstand minder relevant maakt, blijft het voor e-fietsgebruikers eveneens eenvoudiger om automobilisten te overtuigen om te fietsen voor afstanden tot 7,5 km. Recentelijk is de overheid ook een campagne gestart om juist die korte ritjes te stimuleren met de slogan: “Kort ritje? Da’s zo gefietst“.

Tips om te stimuleren

Er zijn dus verschillende manieren / projecten om fietsen naar het werk te stimuleren. Wat de forenzen zelf het belangrijkste vinden is de toevoeging aan gezondheid. Het is slim om dat te blijven benadrukken. Daarnaast moet de route naar het werk ook echt aantrekkelijk zijn. Of het effectief is hangt van verschillende factoren af, maar financiële tegemoetkoming door bijvoorbeeld te investeren in fietsregelingen helpt. Daarnaast is het belangrijk om een goede fietsenstalling te realiseren waar de (nieuwe) fiets veilig neergezet kan worden. Wil je meer inspiratie? Neem dan een kijkje op Overijsselonderweg.nl voor meer interessante tips en voorbeeldcases. Of neem contact op met 365 dagen fietsen in Overijssel. De adviseurs hebben een groot netwerk en koppelen elk vraagstuk aan de juiste partij.

Wellicht ook interessant

Fietsverhaal
Impact fietsen
op gezondheid
Fietsverhaal
Bijdrage fietsclubs
aan de gemeenschap