Fill 1 Fill 1

Gerdien Rots

Group 10 15 november 2023
In gesprek met...

In gesprek met de Zwolse wethouder mobiliteit Gerdien Rots over haar droom

‘Opgroeien met de fiets als vanzelfsprekend vervoersmiddel’

Zwolle kreeg een paar jaar geleden het eervolle predicaat ‘beste fietsstad van de wereld’. En die positie wil de Hanzestad behouden, zegt verkeerswethouder Gerdien Rots. “De afgelopen decennia investeerden we in bereikbaarheid, veiligheid en comfort. Nu willen we de verbindingen met de regio verder verbeteren, zodat mensen die in Zwolle werken, studeren of uitgaan ook liever de fiets dan de auto pakken.”

Zelf is ze naar eigen zeggen een ‘fietsfanaat’. “Ik doe eigenlijk alles op de fiets. Zwolle is daarvoor ook een ideale stad. Dat komt omdat de gemeente al veertig jaar inzet op de fiets. Zwolle is zo ingericht dat je daarmee meestal sneller bent dan met de auto. Of je nou vanuit Stadshagen of Zwolle-Zuid komt. Ook investeren we volop in de veiligheid. Bijvoorbeeld door de realisatie van ongelijkvloerse kruisingen en zoveel mogelijk los liggende fietspaden, zodat we fietsers en automobilisten van elkaar scheiden.”

Aandacht voor comfort
Dat komt niet alleen de veiligheid ten goede, maar ook een snelle afwikkeling van alle verkeersstromen. Verder besteedt de gemeente de afgelopen tijd veel aandacht aan comfort, zegt de wethouder. “Denk aan regensensoren op de verkeerslichten. Bij regen krijgen fietsers sneller groen licht. Verder zorgen we voor voldoende gratis parkeerruimte. Ook de combinatie met klimaatadaptatie vind ik mooi: bij de rotonde Rembrandtlaan vangen we regenwater op en tegelijkertijd zorgen we dat het water niet op de paden blijft staan.”

Betere regioverbindingen
De ambities van fietsstad Zwolle zijn nog niet gestild. De gemeente wil de verbindingen met de regiogemeentes verder verbeteren. “Recent openden we de Hessentunnel op de oude weg naar Dalfsen. Dan zie je meteen hoeveel mensen daarvan gebruikmaken en hoe goed de fietsverbinding aan deze kant van de stad is. Ook voor de route richting Raalte liggen de plannen klaar. Zo willen we samen met de regiogemeenten zorgen dat meer mensen Zwolle op de fiets bezoeken en de auto laten staan. En daarvoor is ook budget beschikbaar.”

Fiets geeft levensvreugde
Rots is ervan overtuigd dat de fiets een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid. “Alleen al vanwege het effect op je gezondheid. Je geniet ook veel meer van de omgeving en het landschap. De fiets geeft levensvreugde”, zegt de wethouder. “En daarnaast levert het terugdringen van het autogebruik heel veel ruimte op in het centrum. We willen goede parkeervoorzieningen buiten de stadsgracht realiseren, zodat we de binnenring en de binnenstad autoluwer maken. Dan wordt de schoonheid van de stad nog beter zichtbaar. Zwolle heeft zoveel prachtige, eeuwenoude panden. Daar moet je niet allemaal blik voor willen zetten…”

Mooier, groener en koeler
Steeds meer stadsbewoners delen die mening, ervaart de wethouder. “Veel bewoners van de binnenstad pleiten voor meer groen en speelvoorzieningen. Die vinden het prima dat ze wat verderop moeten parkeren. Voor anderen blijft dat een bezwaar. Sommige mensen zijn natuurlijk echt afhankelijk van een auto. Daarom blijft de autobereikbaarheid ook een aandachtspunt, maar in de binnenring geven we steeds meer voorrang aan de fiets”, zegt Rots. Ze noemt de recent aangepakte Westerlaan en Stationsweg als mooie voorbeelden. “Die straten zijn nu mooier, groener en koeler. Binnenkort beginnen we aan de Burgemeester van Roijensingel en de kop van de Assendorperstraat ook met een soortgelijke inrichting.”

De droom
Tenslotte de droom van fietsfanaat Gerdien Rots. Daarin groeit elke jonge Zwollenaar op met de fiets als vanzelfsprekend vervoersmiddel. “Daar doen we ook al veel voor. Alle Zwolse scholen werken bijvoorbeeld mee aan het verkeersonderwijs en we organiseren jaarlijkse de grote verkeersquiz. Maar toch zien we nog dat veel kinderen met de auto naar school worden gebracht. Ook bereiken we de nieuwe Nederlanders nog niet overal even goed. Er is dus nog werk aan de winkel, maar uiteindelijk hoop ik dat elke Zwollenaar, of die nou jong, oud, arm of rijk is, weet hoe prettig het fietsen is in onze stad.”

Wellicht ook interessant

Fietsverhaal
Impact fietsen
op gezondheid
Fietsverhaal
Bijdrage fietsclubs
aan de gemeenschap