In gesprek met directeur Joop Stiggelbout van Sensa Bikes
‘Fietsers moeten de ruimte blijven krijgen’
Vraag Joop Stiggelbout naar zijn dromen over de fietsinfrastructuur in Overijssel en hij komt niet met een lange lijst wensen of potentiële innovaties. Hij hoopt vooral dat de huidige situatie voor fietsers behouden blijft. “Op de fiets genieten van de natuur is het mooiste wat er is. Met alle uitdagingen op het gebied van woningbouw en industrie staat dat best onder druk”, zegt de directeur van Intersens Bikes & Parts in Almelo. Dat bedrijf brengt onder de naam Sensa sportieve fietsen in alle soorten en maten op de markt.
De ruimte voor fietsers is volgens Stiggelbout ook door een andere ontwikkeling niet altijd vanzelfsprekend. Hij ziet het in het gebied waar hij zelf de liefde voor het fietsen ontdekte. “Nog steeds doe ik regelmatig een rondje over de Holterberg. Dat blijft prachtig, maar ik merk wel dat het daar steeds drukker wordt. Naast fietsers mogen ook motorrijders en automobilisten graag dat rondje doen. Met als gevolg dat het, zeker sinds de coronapandemie, soms echt veel te druk is. En dat zie je in andere natuurgebieden in Overijssel ook.”
Voorrang voor fietsers
Stiggelbout heeft daarvoor wel een oplossing in zijn hoofd. Al begrijpt hij dat die best verstrekkend is. “Waarom zou je zo’n gebied op drukke momenten niet afsluiten voor gemotoriseerd verkeer? Aan beide kanten van de Holterberg heb je parkeerplaatsen. Van daaruit kunnen wandelaars het gebied verkennen. Op die manier geef je meer ruimte aan de fietsers, of dat nou mountainbikers, wielrenners of toerfietsers zijn. En wellicht geef je op andere momenten dan juist automobilisten en motorrijders weer voorrang.”
Stimuleren fietsgebruik
De fietsenproducent denkt dat zulke maatregelen bijdragen aan het verder stimuleren van het fietsgebruik. En zeker van het gebruik van sportieve fietsen die hij met Sensa maakt. “Maar voordat je investeert in een fiets met alle toeters en bellen, moet je eerst ontdekken hoe leuk fietsen is. Daarom blijven we modellen produceren die voor iedereen bereikbaar zijn: van een goede kwaliteit en tegen een prima prijs. En daarnaast vragen we aandacht voor de ruimte die fietsers nodig hebben.”
Voor elk terrein
Daarnaast is Sensa vooral het merk dat voor elk soort fietser een volledig op maat gesneden model heeft. “Naast de opkomst van de E-bike is dat misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van de laatste jaren”, zegt Stiggelbout. “Vroeger had je een fiets die je op elk terrein kon gebruiken, nu is voor elk terrein een ander model beschikbaar. En fietsen is een lifestyle geworden. Veel mensen investeren niet alleen in een fiets, maar ook in de kleding en apparatuur. Wat vroeger alleen bereikbaar was voor professionals behoort nu bijna tot de standaard uitrusting. Een goed voorbeeld is de powermeter die nauwkeurig je trapvermogen meet. Die kostte tien jaar terug drieduizend euro, terwijl ze nu al voor driehonderd euro op de markt zijn.”
Traditionele modellen
Sensa richt zich vooral op de sportieve fietser. E-bikes behoren, hoewel die niet meer weg zijn te denken uit het straatbeeld, slechts beperkt tot de collectie van het bedrijf uit Almelo. Stiggelbout verwacht geen massale terugkeer naar de traditionele modellen. “E-bikes zijn in het woon-werkverkeer een prima alternatief voor de auto. Toch kiezen veel mensen nu vanzelfsprekend voor ondersteuning, terwijl gewone fietsen in het dagelijks gebruik vaak praktischer zijn. Die hoeven voor een bezoekje aan de bakker niet eerst aan de lader. En dan laat ik het gezondheidsaspect nog maar even buiten beschouwing. Aan de andere kant verwacht ik dat de markt voor de sportieve fiets blijft groeien. Overijssel heeft dat soort fietsers veel te bieden, maar ik hoop dat ze ook in de toekomst daarvoor de ruimte hebben.”