In gesprek met mobiliteitsmakelaar Raymond Rutten over ‘de fiets en werkgevers’
‘Veel werkgevers onderschatten het enorme fietspotentieel’
Want dat bewustzijn is nog niet overal even groot, merkt Rutten. Terwijl de lijst aan voordelen lang is. “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die naar hun werk fietsen minder vaak ziek zijn. Fietsende werknemers zijn gezonder en vitaler. Dat zijn ook de verhalen die wij in de Overijsselse praktijk horen.. Een grote zorgorganisatie zet bijvoorbeeld meer de fiets in als vervoersmiddel. Medewerkers zeggen dat ze op de fiets hun hoofd leeg maken en veel frisser aankomen bij cliënten.”
Financiële voordelen
Minder ziekteverzuim merken werkgevers uiteindelijk ook in de portemonnee. Op de bagagedrager van de fiets zitten meer financiële voordelen, zegt Rutten. “De voordelen van bijvoorbeeld een fietsleaseplan zijn erg groot en dat is ook veel goedkoper dan een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer Wij maken met een scan heel snel duidelijk wat de voordelen zijn. En buiten dat: met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Aandacht voor de fiets past daar bij.”
Meer voordelen
En daarbij is Rutten zich ervan bewust dat de fiets niet meteen overal de nieuwe heilige koe is. “Niet alle bedrijven of organisaties zijn even goed bereikbaar op de fiets. Het maakt een verschil of je in het centrum van een stad zit of achterop een wat donker bedrijventerrein. Maar zelfs dan zijn er mogelijkheden”, zegt Rutten, die ondertussen nog wijst op meer voordelen van fietsgebruik. “Hoe meer mensen op de fiets naar het werk gaan, hoe kleiner de filedruk in de provincie. Het is goed voor de gezondheid en je draagt bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Voor veel werkgevers is dat ook een steeds belangrijker argument.”
Cultuurverandering
“Stug volhouden…”, zegt Rutten tenslotte over de beste manier om fietsgebruik te blijven stimuleren. “Het gaat vooral om een gedragsverandering. Nu is het voor veel mensen nog vanzelfsprekend om in de auto te stappen als ze naar het werk gaan. Dat gaat de komende jaren echt veranderen. Voor woon-werkverkeer tot 7,5 meter is de gewone fiets prima, voor afstanden tot 15 kilometer is de E-fiets perfect. Dat wordt de standaard.”
Eenvoudige tool
De scan die Rutten benoemt is het belangrijkste instrument van Overijssel Onderweg om meer werknemers op de fiets te krijgen. “HR-managers die met mobiliteit aan de slag willen, vinden op onze website een eenvoudige tool, de mobiliteitsindex, waarmee ze heel snel inzicht krijgen in de kansen. Na het invullen van een aantal vragen, krijg je binnen een half uur een rapportage in de mailbox over jouw bedrijf of organisatie. Daarmee kun je direct simpele stappen zetten.”
Uitgebreide tool
Voor werkgevers die serieus aan de slag willen heeft Overijssel Onderweg een uitgebreidere mobiliteitsscan Mobility Analyst. Daarmee krijgen ze een gedetailleerd overzicht van de kansen en van de knoppen waaraan ze zelf kunnen draaien. “Deze tool is gebaseerd op de postcodes van de medewerkers. Je ziet heel snel wat het jouw organisatie oplevert als bijvoorbeeld meer mensen met de fiets of het openbaar vervoer gaan. Dan zie je dat de ogen van werkgevers opengaan. Met de tool kun je alle denkbare scenario’s uitwerken en vervolgens heel gericht het fietsgebruik stimuleren.”
Meer voordelen
En daarbij is Rutten zich ervan bewust dat de fiets niet meteen overal de nieuwe heilige koe is. “Niet alle bedrijven of organisaties zijn even goed bereikbaar op de fiets. Het maakt een verschil of je in het centrum van een stad zit of achterop een wat donker bedrijventerrein. Maar zelfs dan zijn er mogelijkheden”, zegt Rutten, die ondertussen nog wijst op meer voordelen van fietsgebruik. “Hoe meer mensen op de fiets naar het werk gaan, hoe kleiner de filedruk in de provincie. Het is goed voor de gezondheid en je draagt bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Voor veel werkgevers is dat ook een steeds belangrijker argument.”
Cultuurverandering
“Stug volhouden…”, zegt Rutten tenslotte over de beste manier om fietsgebruik te blijven stimuleren. “Het gaat vooral om een gedragsverandering. Nu is het voor veel mensen nog vanzelfsprekend om in de auto te stappen als ze naar het werk gaan. Dat gaat de komende jaren echt veranderen. Voor woon-werkverkeer tot 7,5 meter is de gewone fiets prima, voor afstanden tot 15 kilometer is de E-fiets perfect. Dat wordt de standaard.”