Gebruikers van de fietsknooppunten fietsen binnenkort langs nog mooiere routes in het Vechtdal. Het routebureau van MarketingOost verbetert de komende maanden namelijk de tracés.
Het nieuwe netwerk is na de werkzaamheden 70 km langer dan in de huidige situatie. “We zijn blij dat de routes straks meer de centra van de steden en dorpen in onze regio aandoen. Dat is goed voor de reuring in de kernen met gastvrije horeca en winkels”, zegt projectleider Jakob Ponstein van het routebureau.
Het routebureau beheert voor de gemeenten Dalfsen, Hardenberg en Ommen de fiets- en wandelnetwerken in het Vechtdal. Eerder dit jaar verbeterde de organisatie het wandelnetwerk. Nu zijn de fietsroutes aan de beurt. De huidige bewegwijzering van het fietsnetwerk is ondertussen tien jaar oud. Alle 132 knooppuntpanelen en duizenden bordjes worden vervangen. Het nieuwe, duurzame ontwerp past ook beter bij het landschap.
Complete revisie
Jakob Ponstein van het routebureau spreekt van ‘een complete revisie’. De organisatie gaat verder dan alleen het vernieuwen van de informatieborden en wegwijzers. “We voegen nieuwe routekilometers toe en passen op meerdere punten het tracé aan. De lokale belangenbehartigers zoals de verschillende Dorpsbelangen hebben de routes vooraf gezien. Ook passen we routes aan volgens de laatste inzichten”, zegt Ponstein, die benadrukt dat de zes thema-ommetjes waarbij fietsers bijvoorbeeld een rondje Gramsbergen of rondje Duitsland kunnen doen behouden blijven.
Recreatief fietsen
De aangepaste routes starten zoveel mogelijk in de centra van de Vechtdal-kernen. Van daaruit fietst men naar en door het mooie landschap. Fietsers ontlopen het drukke verkeer. “Recreatief fietsen is wat anders dan woon-werkverkeer. Bij onze routes gaat de schoonheid van het Vechtdal boven snelheid. Dat is een meerwaarde. Natuurlijk kunnen ook fietsers die van hun werk komen kiezen voor een van de fraaie routes. Even bijkomen en genieten van de mooie omgeving.”, legt Ponstein uit.
Ervaringen uit Twente
Het Vechtdal heeft sinds 2008 fietsknooppunten. Hiermee kunnen fietsers via de knooppunten hun eigen route samenstellen. Maar ze kunnen ook kiezen voor een kant-en-klare knooppuntenroute. De ondertussen razend populaire routes waaiden over uit België. Ze zijn gebaseerd op de manier waarop mijnwerkers hun weg vinden in ondergrondse stelsels. Na het succes bij de Zuiderburen introduceerde Twente als eerste Nederlandse regio het knooppuntenstelsel. Het routebureau gebruikt veel ervaringen uit Twente bij het onderhoud van het netwerk in het Vechtdal.
Mogelijke overlast
De werkzaamheden duren naar verwachting tot het einde van de winter. Bewust voert het routebureau de klus uit in het seizoen waarin de minste fietsers op pad zijn. De organisatie probeert overlast voor gebruikers te voorkomen, maar kan die niet helemaal uitsluiten. Op www.routenetwerkenvechtdal.nl staat een actueel overzicht van de werkzaamheden en de vorderingen.
Vechtdalvisie
Het verbeteren en onderhouden van het wandel- en fietsnetwerk is één van de projecten waarmee de gemeenten uitvoering geven aan de Vechtdalvisie. Deze gebiedsvisie richt zich op het versterken, ontwikkelen en vermarkten van de regionale vrijetijdseconomie. In het uitvoeringsprogramma staat de ambitie dat het Vechtdal zich ontwikkelt als groene, gastvrije en gezonde vakantiebestemming