Fill 1 Fill 1

De E-bike – economische feitjes en gevaren

Group 10 8 maart 2024
Door  Guido Wapstra
In de fietsfiles word je meegenomen in relevant onderzoek, gelieerd aan de 'fiets'. Elke week een onepaper van MarketingOost, Strategie, Onderzoek & Innovatie over een bepaald onderzoek in combinatie met de fiets. Deze keer alles over alles over de e-bike, van economische feitjes tot gevaren.

De e-bike ofwel elektrische fiets is een zeer populair vervoersmiddel in Nederland. Deze fiets groeide ontzettend hard sinds de opkomst zo rond de eeuwwisseling. Deze groei zet zich zeer hard door. Bijna 5,5 miljoen Nederlanders bezitten een elektrische fiets in 2023. In 2021 waren dit nog 4,6 miljoen Nederlanders (Gfk, 2023). Ongeveer 23% van de Nederlanders fietst enkel elektrisch, 5,5% fietst zowel elektrisch als niet-elektrisch. Wanneer we kijken naar de 50+er groeit het aandeel dat enkel elektrisch fietst zelfs naar boven de 50% (RIVM, 2022).

Ins & Outs gebruik e-bikes

Mensen gebruiken zowel de elektrische fiets als de niet-elektrische fiets het vaakst om winkels, vrienden, of andere bestemmingen te bezoeken. Daarna volgen ‘het maken van fietstochten’, ‘woon-werkverkeer’, ‘om te sporten’ en ‘om van en naar school te fietsen’. In tegenstelling tot andere doelen wordt de elektrische fiets naar verhouding vaker gebruikt voor het maken van fietstochten dan de niet-elektrische fiets. Behalve bij jongeren: zij gebruiken hiervoor vaker de niet-elektrische fiets dan de elektrische fiets. Voor woon-werkverkeer is er een aantal groepen dat de elektrische fiets vaker gebruikt dan de niet-elektrische fiets. Dit geldt vooral voor: mensen van 18 tot 50 jaar,  mensen die niet-stedelijk wonen en mensen met ernstig overgewicht. De voornaamste reden waarom mensen een elektrische fiets boven een gewone fiets verkiezen is, omdat het makkelijker is en de inspanning minder is. Dit hangt weer samen met lichamelijke klachten. Jongeren gebruiken de elektrische fiets met name, omdat het sneller is.

Economische betekenis elektrische fiets

De directe economische bijdrage van de nieuwe elektrische fiets bedroeg in 2022 12,4 miljard euro (Nieuwsfiets, 2022). De gemiddelde kosten van een nieuwe elektrische fiets ligt dan ook zo rond de €2400,-. Bovag berekende ook de grootte van de tweedehandsmarkt in 2021 (Bovag, 2021). Ze geven aan dat er rond de 112.000 tweedehands elektrische fietsen verkocht werden in 2021 (tegenover 478.000 nieuwe e-bikes). Met een gemiddelde verkoopprijs van €930,- betekent dit dat hier meer dan 100 miljoen aan besteed wordt.

Naast een directe bijdrage levert de elektrische fiets ook veel indirect op. Het is lastig te zeggen wat precies de bijdrage van de elektrische fiets is, maar gezien veel mensen vaker fietsen (omdat ze geen lichamelijke ongemakken ervaren) kan er geopperd worden dat met name de recreatieve sector zeer veel baat heeft bij de elektrische fiets.

Belangrijkste gevaren e-bike

Er rijden elk jaar meer mensen op een e-bike, dan is het logisch dat het aantal ongevallen ook toeneemt. Fietsers op een e-bike hebben niet altijd in de gaten hoe hard ze gaan, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties, aldus Politie Nederland (Politie, 2023). Bovendien zijn de huidige wegen op dit moment niet altijd geschikt voor E-bikes. Het aandeel ongelukken met elektrische fietsen is sterk toegenomen, van 19 procent in 2016 tot maar liefst 36 procent in 2020, meer recente cijfers zijn helaas niet beschikbaar (Fietsen123, 2022). Het letsel met E-bikes is door de hogere snelheid vaak ernstiger en mensen liggen dan langer in ziekenhuizen, dit komt met name doordat de E-bike gebruiker over het algemeen ouder is. Alhoewel er veel ongelukken gebeuren met e-bikes leveren de gezondheidsvoordelen op niet tegen de nadelen.

Meer inzichten en data nodig? 

Kom gerust in contact met onze adviseurs voor relevante data en onderzoeksgegevens. Stichting 365 Dagen Fietsen is actief op zoek naar partijen, ondernemers en initiatieven die actief zijn in Overijssel op het gebied van de fiets. Wil je meer informatie over dit onderwerp of een adviesgesprek? Neem dan vrijblijvend contact op met 365 dagen fietsen in Overijssel via info@365dagenfietsen.nl. 

Bronnen

  1. Bovag (2021) – E-bike domineert fietsverkoop in 2021, via https://www.bovag.nl/nieuws/leveringsproblemen-drukten-fietsverkoop-in-2021
  2. Fietsen123 – Ongelukken met E-bikes, via https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/aantal-ongelukken-met-e-bike-sterk-gestegen
  3. GFK (2023) – E-bike monitor, via https://nieuwsfiets.nu/2023/02/06/55-miljoen-nederlanders-bezitten-een-e-bike/
  4. Nieuwsfiets (2022) – E-bikes in de lift, via https://nieuwsfiets.nu/2023/02/06/55-miljoen-nederlanders-bezitten-een-e-bike/
  5. Politie (2023) – Verkeer moet veiliger worden, aantal slachtoffers stijgt, via https://www.politie.nl/nieuws/2023/januari/3/00-verkeer-moet-veiliger-worden-aantal-slachtoffers-stijgt.html
  6. RIVM (2022) – Factsheet Elektrisch fietsen, via https://www.rivm.nl/documenten/factsheet-elektrisch-fietsen-in-nederland

Wellicht ook interessant

Fietsverhaal
Impact fietsen
op gezondheid
Fietsverhaal
Bijdrage fietsclubs
aan de gemeenschap